torsdag 13 januari 2011

Inskolning dag 2 + mamma 60bast


Alvin visar Samuel något innen i borgen.

Andra dagen på förskolan var lite tuffare. Alvin var ordentligt trött från dagen innan och hade även svårt att sova gott på natten. Vaknade många gången under natten och ropade på mamma och pappa. När morgonen kom vaknade han tidigt och när de väl blev klocka för att gå till förskolan hade han nog hellre tagit en tupplur. Men kl 8.30 skulle vi vara där, så det var vi. Idag kom även pojke till som skulle börja sin inskolning dagen innan men inte dykt upp.
Vi tillbringade även denna förmiddag innomhus då pojkarna var nya och fröknarna tyckte att det blir lagom med intryck att vista inne. Vilket jag höll full med om.
Dessutom var det julgransplundring på dagis så alla barnen på fjärlien och puppan samlades i hallen och dansade runt granen medan en av fröknarna spelade gitarr. Alvin dansade på och var glad tills han såg gitarren, då blev han ledsen och ville sitta i famnen. Så vi vickade lite på rumpan vid sidan av ringen. Efter att julgranen åkt ut på gården så var det fiskedam och barna fick en liten påse var med en pepparkaka, en dröm, ett klistermärke och några få russin. Så de satt på sina platser i matrummet och åt gott. Alcin sög o sög på sin dröm länge. De andra var klara och gick o lekte o han åt fortfarande på sin dröm-
Alvin var inte så leksugen idag som igår. Han ville gärna veta att jag var i närheten helst bredvid och att bara vistas i samma rum räckte inte helt alltid. Dagen innan hade jag ju varit så mycket med de andra barnen i andra rum och han brydde sig inte, men idag var det inte hel samma Alvin på plats. Jag tror han var ordentligt trött.
Sedan blev det dags för lunch och liten åt med de andra men återigen inte så mycket, trotts att det var korv o mos till lunch !! Favoriten, men jag tror han mest tittar på de andra, och hinner inte riktigt äta. Hemma brukar vi sitta länge vid matbordet, men här går det lite fortare och barnen är klara när Alvin inte ens kommit halvvägs.
Efter lunchen skulle vi gå och lägga oss. Då blev pluttis jätteledsen. Så jag fick ligga bredvid och han kramade min hals sååååå hårt hela stunden tills han somnade som ifs bara tog en 4 minuter sådär. Men han grät och ville inte släppa. När han somnat gick jag ut o satte mig o läsa lite ute. Denna gången gick jag in o fångade när han vaknat. Han satt på sin madrass o bara stirrade på den stora leksakstigern som låg en bit bort. Sedan gosade vi en stund tillsammans. Efter sovstunden var Alvin mycket gladare och lekte mera självständigt och var inte glad när vi skulle gå ut på gården och leka en liten stund med alla barnen innan hemgång. Men det gick bra allafall att klä på sig efter lite övertalning.

Mammas hjärta blödde massor efter denna dagen. Det gjorde ont att se att han var lite ledsen och osäker på sig själv. Jag tycket att de var kallt där och jag tror att lilleman oxå frös lite. Mycket tankar angående det där med att sova utan byxor när de e så kallt o med den kalla handduken. Att han sedan hojtar NEJ till barna när han känner sig osäker gör att barnen blir osäkra på honom och inte vill leka med honom när han kommer. Det gör ont att se....jag hoppas att de är en övergående fas..

Alvins mormor (min mamma) fyllde idag 60år. Men då liten var så fruktansvärt trött o pluttig så stannade vi hemma i vår vrå. Jag ringde bara och pratade med henne på telefon och grattade.

Alvin fick gå och lägga sig en halvtimma tidigare för att orka med natten. Men sov ändå inget vidare....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar