onsdag 19 januari 2011

Ännu en dag påförskolan själv


Alvin vid matbordet..ingen dagisbilde denna gången då jag inte är med mera..kanske man skulle fråga om lite bilder som de tar på förskolan =D

Idag var liten något trött, de märkte man på morgonkvisten när han vaknat och kom in till oss och la sig bredvid. Han kramades, låg emellan oss och gosade öronsnibbar ;)
Vi gick upp strax innan 7 !! Sedan blev det lite gröt.
Jag förstår inte riktigt vad som hänt, men ända sedan förskoleinskolningen börjat så har Pluttas slutat att äta??!! lite oroliga tankar tar sin plats i huvudet, spec. då vi ser redan efter 1 vecka att han tappat i vikt. Hans kläder är inte så tighta och käkbenen syns på ett annat sätt i ansiktet.
Ifs. har han en hel del att ta av, så det är inte själva viktnedgången som oroar..utan matvägran?? Varför? kan det vara så att han inte har aptit? Är det ett sätt att visa att det är mycket som händer nu? Har han ingen ro att sitta i lugn och äta?
På förskolan vet jag att han inte hinner med och att han är van att få mera hjälp med mating när det inte funkar helt. Jag ser inte detta som ett så stort problem, han kommer ju att lära sig han med och så länge som han kan äta upp hemma det han missar där så är det ingen fara..men nu när han inte vill äta hemma heller kommer ju tankarna lite och undrar??
Vi har allafall bestämt att väga BamBam imorgon så vi kan ha en referens på hur han förändras..så man inte inbillar sig saker.

Alvins fröken Sussan ringde lite innan halv tre idag och berättade att hon kände sig dålig och behövde gå hem. Så hon berättade lite kort hur dagen hade gått, innan hon gick hem. Hur gulligt är inte det?? Att ringa och prata med mig när hon kände att hon behövde gå hem! Beundransvärt måste jag säga. Jag ville inte hålla henne i luren så länge men fick veta att BamBam varit gladare idag. Han hade gnällt lite när jag hade gått men sen hade det gått över. Han fick tillbringa förmiddagen inne med henne och leka och hjälpa till att fixa lite med att bädda inför sovstunden. Så gulligt.

Alvin verkar inte helt uppskatta att gå ut på förmiddagen när de andra ska ut. Jag tror att det kan handla om att han så hemskt gärna vill leka med alla saker som finns att leka med. Allt är ju trotts allt nytt för honom. Varenda vår och leksak är spännande..ute finns inget att leka med. Det är kallt, massor med kläder som gör att man har svårt att röra sig. Han tycker ju inte att snö e så skoj att leka i och dessutom försvårar att leka i. Han kan inte komma upp där det är löst och de blir mest gångarna kvar att promenera på fram och tillbaka. Han kanske är lite liten att leka o busa med de andra barnen än? O hittar inte på så mycket själv att ta sig för.
Jag tror att det blir bättre när det blir varmare och de kanske finns lite uteleksaker att busa med på gården? Vet ifs. inte om de har sådant ute, men kanske?
Vilket som, han vänjer sig säkert med tiden, allt är ju nytt just nu och nya vanor att följa.
Han hade inte ätit på lunchen..trotts att det var fiskbullar?? Hmm, förstår inte varför men hoppas att det blir enklare snart. Det blir ju besvärligt för personalen oxå om han e hungrig o ledsen.

När jag kom att hämta honom lekte han glatt med de andra med garaget. Han såg inte alls att jag stod i dörren o kikade hihi.. När han hörde mig börja prata med fröken vände han på huvudet och pep ett tjut av glädje, sprang fram o kramade o sen återgick han till sin lek. Jag stod kvar en stund och pratade med hans små kompisar. Sen frågade jag om vi skulle gå hem, inte så intresserad var han hihi..
Jag tror han tycker att förskola är skoj, med viss små minus, som att mamma eller pappa inte är där, eller att man måste leka ute ;)

Idag kom Babcia och Dziadek (polska för mormor o morfar) och hälsade på när Alvin kom från dagis. Vilken lycka!! Det busades och stojjades massor. Vi får se hur pigg lilleman är imorgon ;)
Pappa hjälpte Jocke och mig att flytta runt lite möbler på övervåningen så att vi kommer ett steg närmare ett någorlunda beboerlig övervåning. Nu kan vi återigen komma fram hahah..
Nya sängen är verkligen ENORM i detta rum ihop med garderoberna vi shoppat på blocket. Men det blir nog bra i framtiden när vi får tid att måla och fixa här. Inget sådant än, inte innan lillan föds. Jag är nöjd om det är möblerat någorlunda, städat och ihopplockat. Den estetiska biten får ta sin form i sommar någon gång. =P

Nu ska de sussas gott i nya sängen.. hoppas att halsbrännan håller sig borta och jag allafall får någon timmes sömn i natt..
NATTI NATT !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar