fredag 14 januari 2011

Dag 3 sista dagen på veckan..


Alvin leker med de andra barnen med klossar

Idag var vi på förskolan 8.30.
Alvin var återigen trött men något bättre än dagen innan. Han fick somna 30 minuter tidigare på kvällen och sov 40 minuter längre på morgonen. Min dåliga känsla och ledsenhet från dagen innan försökte jag att stänga och på inget vis visa det för plutten. Vi tittade på lite fotografier från dagen innan vid frukost och jag försökte att peppa Alvin om att vi ska till förskolan snart.
Väl på plat var liten lite gladare än dagen innan.
Med hemifrån tog jag med en egen liten kudde och en varm fleecefilt för Alvin till vilan. Allt för att stilla min kylaoro att han ska frysa på dagis.

När vi kom till dagis var detta första gången Alvin fick vara med på samlingen. Han var med och sjöng och gjorde alla rörelser till sångerna. Han som älskar sång och musik impade lite med sina kunskaper =) Detta var en stund på dagen som han uppskattade såg jag. På slutet var det lite fruktdags men Alvin som inte biter av saker slickade och sög lite på sin päronbit för att sedan ge upp.

Efter sångstunden skulle det kläs på igen för att gå ut på gården. Inte så väldigt uppskattat då Alvin tycke att han ville leka. Men väl påklädd gick det bra. Han tyckte dock inte om att vara ute. Det var halt, och svårt att busa å han inte kan gå i snön något bra med sina korta ben än. Så efter en 20min så började han att gnälla och klaga. Återigen lite jobbigt i mammas hjärta. Jag förstår att man inte bara kan ta in honom o leka då..men samtidigt gör det ont att veta att de inte finns individtid på en förskola. Men fröknarna bestämde att de minsta skulle komma in en stund efter det, då de små mest stod stilla och nog började att frysa.

Väl inne så var det blöjbytesdags och mat. Som vanligt litet matintag på pluttas men läggningen däremot gick mycket bättre. Jag la mig bredvid man kramades inte utan bara låg där och Bambam somnade efter någon enstaka minut.
Denna gången gick jag iväg till personalrummet och stannade där en ca. 40 minuter efter att han vaknat. När jag kom tillbaka satt han i fröken Berits famn och lekte med en leksaksbil som sjöng låtar. Han blev glad av att se mig men återgick snart till sin lek med bilen i hennes famn. Det var skönt att se.

Idag tog han även ett iniciativ att leka med de andra barnen. Han satte sig i gruppen, om än ytterst ut så ändå med de andra och först betraktade deras lek med skumgummiklossar för att sedan själv oxå leka med klossarna. Det var underbart att se. De andra barnen backade heller inte undan och undvek honom så som de gjort de två tidigare dagarna. Idag sa han heller inte NEJ så många gånger till de på sin egna avdelning. Det kändes skönt.
Till mellis var det hårdmacka och Alvin slickade mest på sin. På smöret och mjukosten. Sedan var det lite lek till. Och även om han inte lekte med/bredvid de andra barnen på samma vis som de leker med varandra så inspekterade han lite mera av rummen och dess leksaker på egen hand istället för att bara titta på..

Det kändes skönt i mammas hjärta..att se att det går frammåt..

Alvin leker att han äter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar