torsdag 29 april 2010

Ozzy febrig =(


Min älskade OzzyBus, jag mår så dåligt när du är sjuk..
Usch, i tisdags kväll skulle vi egentligen åkt att simma med Ozzy. Men, när jag tänkte ge honom mat runt 18 tiden ville han på inget vis stiga upp?
Jag försökte först att ropa på honom utan resultat, sedan gick jag fram o sa till på skarpen att han skulle stiga upp, då försökte han o de tog tid måste jag erkänna. Han gick upp o var så stel i bakbenet, samt att han såg så fruktansvärt trött ut. Bak på ena benet, på låret/knäböjjen hade han en svullnad stor som en tennisboll, det var hans lymfkörtel som svullnat.
Vi tog tempen på han och den visade på hela 39.6 =´(
Simningen ställdes in och jag gav honom en rimadyl(smärstillande och inflamationshämmande). Jag fick tvångsmata honom med pannkakor som i vanliga fall är hans favvorit.
Saken är den att Ozzy slagit av ena klon på bakbenet i tordsdags så kanske att det är den som spökar nu. Pulpan är ju framme o blöder stundvis.
Senare på kvällen när han skulle rastas för natten ville han inte vara med, han hade spytt upp pankakorna och medicinen(tål dem troligtvis inte), febern hade stigit till 39.9. Han fick kissa på tomten och sedan bäddade jag i ordning på nedervåningen på golvet och där sov han och jag tillsammans.

Onsdag morgon hade Bus hela 40.1 i feber och var knappt vaken. Jag ringde vetten som inte var inne den dagen =(
Men hon och jag pratade massor och Ozzy fick Amimox som jag har hemma (pencillin). Om han skulle bli det minsta sämre MÅSTE jag in med honom sa hon. Om inte febern la sig något under dagen skulle jag åka in eller om febern inte var helt borta till på fredag morgon. För då var det mycket mera allvarligt som pencillinet inte tar på.
Sagt o gjort. Ozzy fick kissa utan för dörren, sedan tvättades tassen så som kvällen innan i jodopaxlösning, jag tvungade i honom liite mat och pencillin sedan fick han gå o lägga sig igen.

Efter några timmar, runt 13-14 tiden tyckte jag att de var dags för en liten kiss o vätskepåfyllning. Tog tempen som var nere i 39.6 JIPPI. Ozzy åt frivilligt liiite mat ur handen på mig och var ute på tomten några minuter med oss och andades lite frisk luft. Sedan fick han gå lägga sig igen.
När Jocke och Kristina kom hem runt 18 tiden så gick han självmant upp och hälsade på dem. Viftade på svansen. Febern runt 39.1 !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar