onsdag 25 maj 2011

Utmatta mamma

JAG:
Ja.. vad säger man. Utmattad..de förklarar nog en del av mina känslor skulle jag tro. Jag känner att jag börjar bli ledsen och tar åt mig för allt och oroar mig för allt mer än vanligt...trött så det svider i ögonen.
Undrar var sjutton man hittar barnvakter som skulle kunna ge mig och Jocke en 2 timmars lugn och sömn? Men de e bara att acceptera, bita i och minnas att om någon dag kanske jag inte ens mins denna känsla. För det kommer..allt pendlar ju.

Jag har varit så dålig på att skriv så länge nu, så det finn så mycket känslor som bubblar och vill lämna min hjärna nu. Samt så många saker som vi gjort som jag skulle vilja ha kvar för minnets skull. Så jag ska fölla i bak i bloggen, så som jag började redan igår med.

ALVIN:
Då jag fick kommentar av både Julius mamma och Annas mamma om att de inte uppfattade Alvin som så högljudd började jag fundera små om det är så att jag känner av det mer än det egentligen är. Och svaret är nog att det är så.
Jag kanske överreagerar lite just nu då jag känner mig mattare än jag någonsin har gjort sedan jag var gravid för 3 månader sen.
Att Alvin är högljudd och en vild kille är inget att hymla om, det är han, har alltid varit. När han var bebis var det mer i form av gälla skirk/jollranden och en mycket tidig fysik för hans ålder.
Å andra sidan är det en del av hans charm oxå. Det är det som gör honom till den han är. Busiga sprattel som han är.

Men jag började att läsa en massa på nätet igår om högljudda barn. Dessvärre verkar det som att det finns fler med oss och det finns inget att göra åt. Det är något att acceptera och finna sig i och försöka att bejaka gentemot honom. Att ignorera honom verkar bara göra saken sämre. Utan man ska bejaka det han säger och hoppas på att han lugnar sig då. Enkelt sagt och svårt gjort då man blir så stressad innombords.

Nu låter det som att ALLT är Alvin fel och han är hemsk. Så är det INTE, han är min mest underbara någonsin. Livet vore inte värt att leva utan honom. Han är magisk. han ska pussas, kramas, mysas, byggas kojjor som man ska ligga under tillsammans i stillhet. Bara han och jag eller pappa eller Emilia. I timmar vill han bara ligga stilla och mysa då. Han är så fruktansvärt kärleksfull denna lilla kille.

Läste på Anna Wahlgrens om någon hon kallar för "förtrotts". En utvecklingsperiod som är just i Alvins ålder som för barnet i sig är väldigt frustrerande och jobbigt. Han känner sig missförstådd och har mycket känslor som han inte kan ge utryck för. Det låter precis som vår lilla pojke. Detta ska tydligen hålla i sig i ett par månader =/

EMILIA:
Just i allt detta har Emilia hamnat i någon typ av klängperiod. Hon sitter i stort sätt fast i mig eller ibland någon annan som duger. Klänger, håller i kläderna tom. När hon äter flaskan så håller hon i mina fingrar som om hon var rädd att jag skulle ta bort den och lägga ifrån henne.
Hon har dålig aptit och tappar koncentrationen på maten innom 30sek från det att hon börjar att äta. Börjar att tugga, slicka på flaskan. Vänder bort ansiktet och tittar på annat för att om jag tar bort flaskan skrika och börja gråta på sekunden?
Hon sover dåligt på dagarna. Somnar bara in för att vakna samma sek som jag försöker lägga bort henne. Detta medför att den förlorade nattsömnen inte kan tas igen under dagen =(
På natten sover hon korta pass just nu. Hon somnar inte för natten fören runt 23 tiden!! Vaknar igen emellan 2-3 och äter för att sen göra samma sak runt 5. Men då somnar hon inte alltid om innan Alvin vaknar runt 6. Då kan hon somna om i 1 timme. Men då kan inte jag längre sova. På dagen efter det sover hon bara små slummerstunder på en 5minuter lite då och då. OM hon inte sitter i min famn eller ev. ibland när hon åker vagn...

Började även här att läsa i min gamla bok som jag läst i med Alvin och inser att det nog handla om 19v fasen. Då hon upptäcker så mycket nytt just nu. Hon klara av att ta saker på avstånd, greppa dem, dra dem emot sig och smaka på dem. Hon blir orolig av att man försvinner ur hennes sikt om ens för 2sek. Som tur är ska hon som alla andra barn ta sig ur denna fas om någon vecka =)

Annat som Emilia gör just nu är:
Är VÄRLDENS LYCKLIGASTE om någon har tid att titta på henne och le eller säga några ord.
ÄLSKAR Alvin mest av alla, skrattar så hon tjuter när han busar bredvid henne.
Är världens sötaste lilla tjej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar