söndag 19 september 2010

Tänder..


Usch igår fick jag vara med om en rysare..
Vi var på fika med Jockes tjocka släkt på pappas sida. Farmor, Alvins gammelfarmor fyllde 80bast.
Efter fikat for vi till IKEA för att shoppa lite gardiner. Alvin sprang runt o busade omkring oss och plötsligt snubblade han på min fot eller något. Han for med händer på sidan men fallet var för hårt och han for med ansiktet i stengovet.
Nappen han hade i munnen slog sönder något,
Det blödde som tusan, det var blot precis överallt kändes det som. Min vita kofta blev nedblodad, Alvins kofta, tröjja, händer och självklart ansikte och mun var fullt med blod.
VI fick lite vatten av personalen i en kopp o försökte få Alvin att dricka lite så vi kunde titta o se i munnen vad som hänt.
Först trodde jag att det bara var överläppen som pruckit. Men Alvin ville inte att vi skulle titta i munen. Så vi bestämde oss att muta med en glass i hopp om en mera samarbetsvillig liten kille.
Mycket riktigt så gick det lite lättare att kika in emellan tuggorna.
Då såg vi att precis ovanför den högra tanden så har han spräckt tandköttet i 2delar. Ett djupt jack är klart synligt. Överläppen är spräckt o en liten hudflisa hängde ned. Men fortfarande gick det inte att se så bra.
Men väl hemma så fick vi pilla lite o flytta på överläppen och då fick jag panik. Det såg precis ut som om ena halvan av den högra tanden var borta. Jag började faktiskt att gråta för jag blev så orolig.
Alvin bödde fortfarande kraftigt i munnen även när han la sig och i morse så var kudden blodig och ansiktet det oxå.
Men så ser man att tanden är hel idag. Den ser inte skadad ut utan troligtvis var tandköttet så svullet o blodigt att det var svårt att se igår.
Idag har han bodat lite, men de ser ut att ha avtagit nu på kvällen.
Ev. ska vi åka in till tandläkaren så de ändå får titta, men jag tror inte de finns något att göra o de ser helt ut..
Jag är så glad..vad gör om man de slår sönder tänder?? Det får bara inte hända!

1 kommentar:

  1. Usch så otäkt. Men jag tycker allt ni ska åka till tandläkarn, har för mig att de vill ha sådant här i journalerna i fall att det skulle bli något knas senare. Slå dem en pling i alla fall och dubbelkolla vimsiga mig.
    KRAMAR

    SvaraRadera